Merkstrategie met logo en huisstijlletter

Services

  • Onderzoek
  • Strategie
  • Brand design
  • Web design
  • Type design
  • Print design

Kreon is dé internationale referentie op het gebied van ‘architectonische’ verlichtingsarmaturen. Bij kreon wordt elke verlichtingsoplossing herleid tot het strikt wezenlijke, een zoektocht naar het uitgezuiverde object. Architectuur kan gereduceerd worden tot enkele basisvormen zoals een cirkel, een vierkant of een rechthoek. Kreon beschouwt haar verlichtingsarmaturen dan ook als objecten waarvan elk element opgebouwd wordt vanuit die meest zuivere vorm. Dezelfde beschouwing hanteerden wij voor de ontwikkeling van de nieuwe grafische huisstijl.

www.kreon.com
www.belux.com

  • Gevel_KREON
Hoofdzetel kreon, Opglabbeek, België
Merkstrategie

De nieuwe huisstijl werd aan de hand van veelvuldig overleg en onderzoek grondig voorbereid. Wij analyseerden de identiteit van kreon door middel van een enquête onder medewerkers en klanten in binnen- en buitenland.

  • KRE_BD_30
  • KRE_BD_34
  • KRE_BD_35
  • Bauhaus_and_Bauhaus_93_Typeface
Een letterproef van Bauhaus en Bauhaus 93
  • KRE_BD_logo_1982
  • KRE_BD_logo_2000
  • KRE_BD_logo_2018
  • KRE_BD_logo-kreon-wit
  • KRE_BD_logo-kreon-zwart
  • KRE_BD_logo-belux-wit
  • KRE_BD_logo-belux-zwart
Letterontwerp

In samenwerking met letterontwerper Fred Smeijers ontwikkelden we een op maat gemaakt lettertype voor kreon. Het ontwerp  — geïnspireerd op bauhaus — is gebaseerd op eenvoudige geometrische vormen zoals cirkels, vierkanten en driehoeken. De hoeken van de letters werden lichtjes afgerond, zonder scherpe begrenzing, zoals diffuus licht.

Kreon is een nieuwe geometrische schreefloze letter die past bij de filosofie en de ideeën van het bedrijf. Het lettertype wordt gebruikt in alle gedrukte en digitale communicatie van kreon en belux.

  • KRE_TD_kreon22
Fred Smeijers, Catapult
  • KRE_TD_kreon3
  • KRE_TD_kreon4
  • KRE_TD_kreon5
  • KRE_TD_kreon7
  • KRE_TD_kreon8
  • KRE_TD_kreon9
  • KRE_TD_kreon12
  • KRE_TD_kreon11
  • KRE_TD_kreon10
  • KRE_TD_kreon14
  • KRE_TD_kreon15
  • KRE_TD_kreon16
  • KRE_TD_kreon13
Productcatalogus

Eén van de toepassingen in de nieuwe huisstijl is het ontwerp van de productcatalogus. Het eerste deel van het boek is gericht op beleving met uitgepuurde architectuurfotografie, groot in beeld gebracht. In het tweede gedeelte worden de armaturen overzichtelijk voorgesteld met technische informatie. Hiervoor hebben we een totaal nieuwe matrix ontworpen die gebruiksvriendelijk en herkenbaar is binnen de huisstijl door het gebruik van cirkels en vierkanten.

De lay-out van de eerste catalogen van kreon en belux hebben we samen met de grafisch ontwerpers van kreon uitgevoerd. De catalogen worden jaarlijks telkens in 7 talen geproduceerd en wereldwijd verspreid.

(1/10)
  • BEL_BD_catalogue_23
  • BEL_BD_catalogue_29
  • BEL_BD_catalogue_14
“De corporate identity van kreon, belux is meer dan enkel haar producten, het is de volledige manier waarop kreon en belux zich in de markt positioneren en communiceren. Sinds 2000 is Catapult meer dan onze grafische consulent, het werd een strategische partner in de zoektocht naar een hedendaagse corporate identity welke zich vertaalde in een verzorgde grafische handleiding, lettertype, catalogus, richtlijnen voor fotografie en zoveel meer.”

Kristof Pycke | Hoofd Productontwikkeling – Art Director, kreon

  • KRE_BD_21
  • KRE_BD_23
“Een sterk merk is niets zonder een duidelijk herkenbaar en inspirerend visueel imago. Catapult slaagt er telkens opnieuw in om van de kreon huisstijl de perfecte katalysator van dat imago te maken.”

Philippe van Doormaal | Marketing directeur, kreon

  • KRE_BD_zak_bollen
(1/11)
  • KRE_kreonicle_15
  • KRE_kreonicle_16
Digital design

De front-end van de bestaande structuur van de websites kreon en belux hebben we aangepast aan de nieuwe huisstijl. We verbeterden de typografie en de compositie tussen beeld en tekst. Wat belux betreft was het een uitdaging om een beter UI/UX design toe te passen voor hun webplatform.

  • BELUX_DD_Website_phone

“Het is stimulerend als een klant aangeeft dat hij geïnspireerd is door je werk en ervoor kiest lang met je samen te werken vanwege je filosofie en methodiek.”

Wat hebben we gedaan?

Strategie

  • Enquete
  • Onderzoek
  • Merkstrategie

Design

  • Brand design
  • Logo design
  • Art direction
  • Web design
  • Type design
  • Book design
  • Print design

Ontwikkeling

  • User interface design
  • User experience design
  • Front-end ontwikkeling

Content

  • Fotografie

Een plan? Een project?
Dan horen we het graag!

anton@catapult.be +32 (0)3 239 10 10