Services
Kreon is dé internationale referentie op het gebied van ‘architectonische’ verlichtingsarmaturen. Bij kreon wordt elke verlichtingsoplossing herleid tot het strikt wezenlijke, een zoektocht naar het uitgezuiverde object. Architectuur kan gereduceerd worden tot enkele basisvormen zoals een cirkel, een vierkant of een rechthoek. Kreon beschouwt haar verlichtingsarmaturen dan ook als objecten waarvan elk element opgebouwd wordt vanuit die meest zuivere vorm. Dezelfde beschouwing hanteerden wij voor de ontwikkeling van de nieuwe grafische huisstijl.
De nieuwe huisstijl werd aan de hand van veelvuldig overleg en onderzoek grondig voorbereid. Wij analyseerden de identiteit van kreon door middel van een enquête onder medewerkers en klanten in binnen- en buitenland.
Het logo van kreon is gebaseerd op uiterst eenvoudige geometrische vormen die ook terug te vinden zijn in de typografie van bauhaus. We ontwierpen nieuwe letters voor het logo met het oog op een evenwichtiger letterbeeld. Het gewicht van de letters tekenden we iets vetter om het logo meer ‘body’ te geven. We hebben het — geheel in de modernistische traditie — in ‘kleine’ letters of onderkast laten staan.
Terwijl het huisstijlproject liep realiseerde kreon de overname van belux. Omdat belux in Duitsland en Zwitserland een grote naambekendheid geniet werd de merknaam behouden. Het logo van belux hebben we in dezelfde letterfamilie als kreon getekend zodat het merk mee kon opgaan in de huisstijl van het moederbedrijf en het merk kreon.
In samenwerking met letterontwerper Fred Smeijers ontwikkelden we een op maat gemaakt lettertype voor kreon. Het ontwerp — geïnspireerd op bauhaus — is gebaseerd op eenvoudige geometrische vormen zoals cirkels, vierkanten en driehoeken. De hoeken van de letters werden lichtjes afgerond, zonder scherpe begrenzing, zoals diffuus licht.
Kreon is een nieuwe geometrische schreefloze letter die past bij de filosofie en de ideeën van het bedrijf. Het lettertype wordt gebruikt in alle gedrukte en digitale communicatie van kreon en belux.
Eén van de toepassingen in de nieuwe huisstijl is het ontwerp van de productcatalogus. Het eerste deel van het boek is gericht op beleving met uitgepuurde architectuurfotografie, groot in beeld gebracht. In het tweede gedeelte worden de armaturen overzichtelijk voorgesteld met technische informatie. Hiervoor hebben we een totaal nieuwe matrix ontworpen die gebruiksvriendelijk en herkenbaar is binnen de huisstijl door het gebruik van cirkels en vierkanten.
De lay-out van de eerste catalogen van kreon en belux hebben we samen met de grafisch ontwerpers van kreon uitgevoerd. De catalogen worden jaarlijks telkens in 7 talen geproduceerd en wereldwijd verspreid.
Kristof Pycke | Hoofd Productontwikkeling – Art Director, kreon
Philippe van Doormaal | Marketing directeur, kreon
De front-end van de bestaande structuur van de websites kreon en belux hebben we aangepast aan de nieuwe huisstijl. We verbeterden de typografie en de compositie tussen beeld en tekst. Wat belux betreft was het een uitdaging om een beter UI/UX design toe te passen voor hun webplatform.
Strategie
Design
Ontwikkeling
Content