• Collage_campagnebeemd-intro

Visuele identiteit en website voor Klimaatfestival Antwerpen

Services

  • Brand design
  • Campagne
  • Web design
  • Print design

Klimaatfestival Antwerpen is een project van Troebel, een filosofisch platform dat helderheid schept in een troebele wereld. Het festival werpt een cultureel-filosofische blik op klimaatverandering. Het belicht diverse aspecten van de klimaatproblematiek en stimuleert zo de verbeeldingskracht.  Wij hebben dit project mee vorm gegeven door de grafische en digitale communicatie voor het festival te ontwikkelen.

www.troebel.be
www.klimaatfestival.be

  • Maite-julia
Troebel vzw, Julia Alegre Mouslim en Maïté de Haan (© Eileen Vancraenenbroeck)
De kracht van verbeelding

Het centrale thema van deze eerste editie was ‘verbeelding’, geïnspireerd door filosofe en politiek denker Hannah Arendt. Arendt hechtte enorm veel belang aan de verbeelding bij het oordelen en het politiek handelen. De klimaatproblematiek werd door middel van artistieke creaties weerspiegelt, om op die manier verbeelding te stimuleren. Volgens de organisatoren is deze verbeelding cruciaal voor het realiseren van een groene toekomst. Hoe groter onze verbeeldingskracht, hoe meer perspectieven!

  • HannahArendt1
  • Logo_kfa20-opdarkgray
  • Campagnebeeld_kfa20_opening
Collage als beeldtaal

Om een visuele taal voor het festival te creëren, hebben we de collagetechniek gebruikt, zoals in de Pop Art en het Dadaïsme. De collages bestaan uit losse foto’s, tekeningen, typografie, symbolen en kleuren. Fragmenten waar je normaal gesproken niet bewust naar kijkt, worden getransformeerd tot een totaalbeeld. Zo vormen deze beelden een billboard om de verbeelding te versterken en de realiteit in een ander perspectief te zien.

  • collage-elementen-posterA-liggend
  • Klimaatfestival_03
  • HansBruyneel_17
Module beeldbewerking

Elke activiteit heeft op de website een eigen pagina met bovenaan een animatie dat de inhoud van de activiteit ‘verbeeldt.’ Voor CMS ontwikkelden we een module voor het genereren van collages. In CMS kan je per activiteit alle elementen voor de collage uploaden en ze een positie, grootte en snelheid geven, waarna de geanimeerde collage wordt gevormd.

“De samenwerking met onze kantoorcollega’s van Catapult is spontaan gegroeid. Anton en zijn team dachten tijdens het proces mee met ons en hebben het festival naar een hoger niveau getild. De visuele identiteit van het festival verbeeldt de complexiteit van de inhoud. De unieke website maakt het festival digitaal toegankelijk en sluit naadloos aan bij het thema van het festival.”

Julia Alegre Mouslim en Maïté de Haan

  • ima
  • ima2
  • ima4
  • ima5
(© Adel Setta & Eileen Vancraenenbroeck)
Wat hebben we gedaan?

Strategie

  • Naamgeving
  • Merkstrategie

Design

  • Brand design
  • Logo design
  • Campagne
  • Art direction
  • Web design
  • Motion design
  • Print design
  • Illustratie

Ontwikkeling

  • User interface design
  • User experience design
  • Front-end ontwikkeling
  • Back-end ontwikkeling
  • HTML mail ontwikkeling

Content

  • Sociale media

Een plan? Een project?
Dan horen we het graag!

anton@catapult.be +32 (0)3 239 10 10