Versterking en harmonisatie grafische identiteit Zoniënwoud

Services

  • Brand design
  • Logo design
  • Type design
  • Signalisatie

Het eeuwenoude Zoniënwoud is als uitgestrekt natuurgebied uniek in het Belgisch patrimonium. Het woud staat met zijn robuuste bomen gekend als een ecologische zone met een divers aanbod aan recreatiemogelijkheden. Het Zoniënwoud ligt verspreid over 3 gewesten wat aanleiding gaf tot een zeer versnipperde communicatie.

De opdracht omvatte een onderzoek naar de mogelijkheden tot harmonisatie van de identiteit van het woud en het ontwikkelen van een logo met een huisstijl waarmee het Zoniënwoud zich kan profileren. Daarnaast hebben we onderzocht welke grafische en typografische voorschriften noodzakelijk zijn om een kwaliteitsvolle beeldvorming van het Zoniënwoud te realiseren en de volledige signalisatie te ontwikkelen. De vastgelegde grafische en typografische identiteit zal vertaald worden naar verschillende communicatieve dragers.

  • NEB_BD_logo_pos
  • NEB_BD_logo_neg
  • ZON_Case_03
  • ZON_Case_02
  • NEB_BD_logo+linnenzak
Woordmerk op maat

De huisstijl van het Zoniënwoud bouwden we op rond een sober woordmerk logotype. We ontwierpen nieuwe letters voor het logo. In het ontwerp trachten we de sfeer en het karakter van het Zoniënwoud uit te beelden: een natuurlijke mix tussen oud en nieuw, tussen geschiedenis en toekomst.

Het Zoniënwoud strekt zich uit over het Vlaams, Brussels en Waals gewest. De visualisatie van de drie gewesten brachten we samen door het gebruik van de Griekse ‘E’ of een gespiegelde ‘3’. Een discrete doch herkenbare verwijzing naar de drie overheden die het Zoniënwoud beheren.

  • ZON_BD_1

“Visuele identiteit bestaande uit een woordmerk, een op maat gemaakt lettertype, pictogrammen en bewegwijzeringssysteem.”

  • ZON_son-bos
Het lettertype

Het Zoniënwoud heeft in deze huisstijl niet enkel een uniek en herkenbaar logo, maar kreeg ook een speciaal daarvoor ontwikkeld lettertype. De ‘karakters’ zijn een belangrijk element in de herkenning van de huisstijl. Het lettertype ‘SonGrotesque’ draagt de sfeer van het woordmerk verder in alle mogelijke communicatietoepassingen.  De naam van het lettertype vindt zijn oorsprong in de oudste naam van het Zoniënwoud: ‘Sonia’. De look van de letters verwijst naar de slanke, grootse vormen die vaak terugkeren in het Zoniënwoud.

  • SON_TD_SonGrotesque1
  • SON_TD_SonGrotesque_2
  • SON_TD_SonGrotesque_6
  • SON_TD_SonGrotesque_7
  • SON_TD_SonGrotesque_4
  • SON_TD_SonGrotesque_3

“De sfeer en het karakter van het bos zijn vervat in het ontwerp van de letters.”

  • SON_TD_SonGrotesque_9
  • SON_TD_SonGrotesque_a
  • SON_TD_SonGrotesque_a2
  • SON_TD_SonGrotesque_10

“De letters worden uitgesneden zodat ze ‘letterlijk’ mee opgaan in het Zoniënwoud.”

  • CLUSTER_-ZONIENWOUD_Collage_2-groenendael-1500px
Visualisatie ‘Ecoduct Groenendael’ over Brusselse Ring (© Agentschap Wegen en Verkeer)
  • ZON_BD_17

Aansluitend bij de vormentaal van de SonGrotesque werd een nieuwe set van iconnen uitgetekend. De Iconen zijn stencilvormen zodat ze als sjablonen uitgesneden worden voor de bewegwijzering in het zoniënwoud.

  • ZON_0012
Wat hebben we gedaan?

Strategie

  • Enquete
  • Onderzoek
  • Merkstrategie
  • Bevraging

Design

  • Brand design
  • Logo design
  • Campagne
  • Type design
  • Print design
  • Cartografie
  • Signalisatie
  • Illustratie

Een plan? Een project?
Dan horen we het graag!

anton@catapult.be +32 (0)3 239 10 10