• stefstessel-ivanov-2
  • stefstessel-ivanov-7
  • theaterconcert-4-vincent-callot
© Stef Stessel

Affiches voor het theatercollectief de Roovers

Services

  • Print design
  • Zeefdruk

De Roovers is een Antwerps collectief van vier toneelspelers/theatermakers: Robby Cleiren, Sara De Bosschere, Luc Nuyens en Sofie Sente. Ze werken nooit met een regisseur. Elk maakproces is een gezamenlijk zoeken naar het verhaal dat op dat moment verteld moet worden. De acteurs verdiepen zich in teksttheater, waarbij ze klassiek repertoire van onder andere Shakespeare, Tsjechov en Aischylos naar hun hand zetten of gaan aan de slag met hedendaagse schrijvers als Paul Auster en Judith Herzberg. Ook maken ze theater voor kinderen of wagen ze zich aan muziektheater.  

www.deroovers.be

  • Aff_deRoovers_DWARSKIJKER
Affiche ‘Dwarskijker’ van Rebekka Kricheldorf

De Roovers spelen ‘DWARSKIJKER’ van Rebekka Kricheldorf

Een gevreesde blogster in de grootstad trekt een bont gezelschap van kunstenaars aan. Haar scherpe tong spaart niemand tijdens haar salonbijeenkomsten. Maar hoeveel eerlijkheid is te veel? Haar zwak voor de jonge kunstenaar Sasha is haar enige zachte kant, ondanks zijn parasitaire levensstijl. Ze droomt van een leven met hem, maar haar eerlijkheid lijkt haar alleen te laten. Fraulein Agnes is Rebekka Kricheldorf's moderne versie van Molière's De Misantroop, een satirische komedie over een wereld van schijn waar iedereen wil behagen en schitteren.

  • Dwarskijker_bericht_Agnes
  • Dwarskijker_bericht_Adriaan
  • Dwarskijker_bericht_Cor
  • Dwarskijker_bericht_Orlando
  • Dwarskijker_bericht_Fanny
  • Dwarskijker_bericht_Elias
  • vloek-stefstessel-2
‘VLOEK!’ (©Stef Stessel)

De Roovers spelen ‘VLOEK!’

Vier spelers rond een keukentafel, ondersteund door een explosieve live soundtrack. De Roovers zetten met VLOEK! hun tanden in een moderne klassieker. De tekst werd geschreven in volle oliecrisis in 1979 en leest vandaag als een profetie. Curse of the Starving Class van de Amerikaanse auteur Sam Shepard is een bitterzoete satire over een gezin in precaire omstandigheden. Shepard transformeert de wanhoop van de personages in vurige poëzie en verstopt tederheid in harde confrontaties. Het verhaal van de neerwaartse spiraal is helaas meer dan ooit herkenbaar. Een passioneel commentaar op de American dream.

  • deroovers_VLOEK!11
Affiche VLOEK!
Houtdruk
Terwijl ze hun huis dreigen te verliezen aan schuldeisers en projectontwikkelaars, probeert elk van de vier gezinsleden op zijn eigen manier aan de harde werkelijkheid te ontsnappen.
 Afdrukken van vier verweerde planken op de poster verbeelden de familie die vastzit in een neerwaartse spiraal veroorzaakt door precaire economische omstandigheden.
  • deroovers_VLOEK!2
  • deroovers_VLOEK!3
  • deroovers_VLOEK!4
“Onze samenwerking is erg fijn, niet enkel omdat ze steeds een mooi en kwalitatief eindproduct afleveren maar ook omdat het proces hiernaartoe erg aangenaam verloopt. Het inlevingsvermogen en de betrokkenheid van Catapult in en bij onze manier van werken en creëren is cruciaal, maar helemaal niet evident.”

Sofie Vreys | Zakelijk leidster, de Roovers spelen

  • foto's_AA_9
‘Anatomie Antigone’ (© Stef Stessel)

De Roovers en herman spelen ‘Anatomie Antigone’

Antigone besluit om — tegen de almachtige wet van Kreon in — het lichaam van haar dode broer Polyneikes de laatste eer te bewijzen. Die ‘verzetsdaad’ is voer voor uiteenlopende commentaren gebleken, vanuit politiek en filosofisch, psychoanalytisch en feministisch perspectief. Het leverde diverse Antigonfiguren op. Antigone is in de grillige loop van haar geschiedenis al een vrouwenrechtenactivist, humanist en angry young rebel geweest. Ze was zowel terrorist als martelaar.

Het stuk is een anatomische studie van wat het onbegraven lijk van Polyneikes bij de verschillende tragediepersonages teweegbrengt. Een echokamer waarin de gedachten van de acht spelers raken aan maatschappelijke debatten van vandaag, waarin hun woorden terugkaatsen als daden en vragen.

  • foto's_AA_5
© Stef Stessel
  • foto's_AA_4
© Stef Stessel
Visueel verzet

In de geschiedenis van het modern activisme zien we hoe grafisch ontwerp en typografie als actiemiddel kan worden ingezet.

Gewapend met een borstel en water schilderen de spelers woorden op een wand die langzaam opdrogen en verdwijnen. De affiche is opgemaakt zoals een protestbord met een handgeschilderde boodschap op een groot stuk karton.

  • geschilderde_letters
  • Affiche_stuk_AA_liggend2_ph
  • Affiche_nasleep_liggend2_ph
Zeefdruk

Bij veel demonstraties in de vorige eeuw werden protestborden vaak in zeefdruk gedrukt. Zeefdruk is een erg interessante techniek voor affiches. De inkt is goed dekkend wat maakt dat er gedrukt kan worden op donker papier.

De affiches werden in huis gedrukt met oranje inkt op zwart papier. De kleurverlopen in de achtergrond zijn grof gerasterd (30 LPI) wat past bij de weerbarstigheid van de voorstelling. 

  • Affiche_Antigone_detail
“We hebben vaak zelf een vaag idee van het beeld dat voor ons bij een bepaalde voorstelling past. Zo komen we soms af met een foto die we passen bij het onderwerp en de sfeer van de voorstelling. Catapult gaat daar dan mee aan de slag en doet daar dingen mee die we zelf niet kunnen bedenken. Ze gaan aan de slag met onze input maar tillen het naar een hoger niveau.”

Robby Cleiren | Mede-oprichter – acteur, de Roovers spelen

  • nasleep-stef-stessel-1
‘De lange nasleep van een korte mededeling’ (© Stef Stessel)

De Roovers spelen ‘De lange nasleep van een korte mededeling’ van Magne van den Berg

  • nasleep-stefstessel-2
© Stef Stessel
Theateraffiche

De Roovers kozen er uitdrukkelijk voor om tijdens de Coronapandemie een korte sobere voorstelling te brengen met beperkte crew en decor. Het kleine decor zijn overhoeks als evenbeeld geplaatste wanden van 2,5 m breed bij 5 m hoog.

Het uitgangspunt voor de affiche was een foto van een landschap van Stef Stessel — fotograaf en scenograaf van de Roovers. De foto hebben we bewerkt en 360° gedraaid. De hemel staat nu onderaan en het water bovenaan. Dit geeft een bevreemdend gevoel. Centraal hebben we twee witte punten — hemellichamen — toegevoegd als brandpunten om het evenbeeld in de affiche extra te accentueren. Dit is ook terug te vinden is in de plaatsing van de typografie boven- en onderaan. 


  • Affiche_AA_liggend2_ph
Wat hebben we gedaan?

Design

  • Caligrafie
  • Print design

Ontwikkeling

  • Zeefdruk

Content

  • Beeldbewerking

Een plan? Een project?
Dan horen we het graag!

anton@catapult.be +32 (0)3 239 10 10