• stefstessel-ivanov-2
  • stefstessel-ivanov-7
  • theaterconcert-4-vincent-callot
© Stef Stessel

Affiches voor het theatercollectief de Roovers

Services

  • Print design
  • Zeefdruk

De Roovers is een Antwerps collectief van vier toneelspelers/theatermakers: Robby Cleiren, Sara De Bosschere, Luc Nuyens en Sofie Sente. Ze werken nooit met een regisseur. Elk maakproces is een gezamenlijk zoeken naar het verhaal dat op dat moment verteld moet worden. De acteurs verdiepen zich in teksttheater, waarbij ze klassiek repertoire van onder andere Shakespeare, Tsjechov en Aischylos naar hun hand zetten of gaan aan de slag met hedendaagse schrijvers als Paul Auster en Judith Herzberg. Ook maken ze theater voor kinderen of wagen ze zich aan muziektheater.  

Ruim 10 jaar ontwierp Tom Hautekiet voor de Roovers tal van mooie theateraffiches waaronder klassiekers als All My Sons (2007) en Het Bezoek (2018). Na Tom’s onverwacht overlijden in 2020 vroegen de Roovers ons hun affiches verder vorm te geven.  

www.deroovers.be

  • foto's_AA_9
© Stef Stessel

De Roovers en herman spelen ‘Anatomie Antigone’

Antigone besluit om — tegen de almachtige wet van Kreon in — het lichaam van haar dode broer Polyneikes de laatste eer te bewijzen. Die ‘verzetsdaad’ is voer voor uiteenlopende commentaren gebleken, vanuit politiek en filosofisch, psychoanalytisch en feministisch perspectief. Het leverde diverse Antigonfiguren op. Antigone is in de grillige loop van haar geschiedenis al een vrouwenrechtenactivist, humanist en angry young rebel geweest. Ze was zowel terrorist als martelaar.

Het stuk is een anatomische studie van wat het onbegraven lijk van Polyneikes bij de verschillende tragediepersonages teweegbrengt. Een echokamer waarin de gedachten van de acht spelers raken aan maatschappelijke debatten van vandaag, waarin hun woorden terugkaatsen als daden en vragen.

Speellijst

  • foto's_AA_5
© Stef Stessel
  • foto's_AA_4
© Stef Stessel
Visueel verzet

In de geschiedenis van het modern activisme zien we hoe grafisch ontwerp en typografie als actiemiddel kan worden ingezet.

Gewapend met een borstel en water schilderen de spelers woorden op een wand die langzaam opdrogen en verdwijnen. De affiche is opgemaakt zoals een protestbord met een handgeschilderde boodschap op een groot stuk karton.

  • geschilderde_letters
  • Affiche_stuk_AA_liggend2_ph
  • Affiche_nasleep_liggend2_ph
Zeefdruk

Bij veel demonstraties in de vorige eeuw werden protestborden vaak in zeefdruk gedrukt. Zeefdruk is een erg interessante techniek voor affiches. De inkt is goed dekkend wat maakt dat er gedrukt kan worden op donker papier.

De affiches werden in huis gedrukt met oranje inkt op zwart papier. De kleurverlopen in de achtergrond zijn grof gerasterd (30 LPI) wat past bij de weerbarstigheid van de voorstelling. 

  • Affiche_Antigone_detail
“Onze samenwerking is erg fijn, niet enkel omdat ze steeds een mooi en kwalitatief eindproduct afleveren maar ook omdat het proces hiernaartoe erg aangenaam verloopt. Het inlevingsvermogen en de betrokkenheid van Catapult in en bij onze manier van werken en creëren is cruciaal, maar helemaal niet evident.”

Sofie Vreys | Zakelijk leidster, de Roovers spelen

  • nasleep-stef-stessel-1
© Stef Stessel

De Roovers spelen ‘De lange nasleep van een korte mededeling’ van Magne van den Berg

In De lange nasleep van een korte mededeling raakt het leven van vier vrienden ontwricht nadat één van hen een schijnbaar onschuldige mededeling doet. De vele gesprekken die hieruit voortvloeien, tonen op tragikomische wijze hoe iedereen zijn eigen angsten en verlangens de baas tracht te zijn. Hoe meer iedereen zijn best doen om grip op de situatie te krijgen, hoe meer die uit de hand loopt. In weinig woorden wordt veel gezegd, nog meer niet gezegd, veel begrepen en veel verkeerd begrepen.

De tekst van Magne van den Berg is van een pijnlijke lichtvoetigheid en laat zich lezen als een gedicht waarin de beelden ontstaan in het hoofd van de lezer.

  • nasleep-stefstessel-2
© Stef Stessel
Theateraffiche

De Roovers kozen er uitdrukkelijk voor om tijdens de Coronapandemie een korte sobere voorstelling te brengen met beperkte crew en decor. Het kleine decor zijn overhoeks als evenbeeld geplaatste wanden van 2,5 m breed bij 5 m hoog.

Het uitgangspunt voor de affiche was een foto van een landschap van Stef Stessel — fotograaf en scenograaf van de Roovers. De foto hebben we bewerkt en 360° gedraaid. De hemel staat nu onderaan en het water bovenaan. Dit geeft een bevreemdend gevoel. Centraal hebben we twee witte punten — hemellichamen — toegevoegd als brandpunten om het evenbeeld in de affiche extra te accentueren. Dit is ook terug te vinden is in de plaatsing van de typografie boven- en onderaan. 


  • Affiche_AA_liggend2_ph
“We hebben vaak zelf een vaag idee van het beeld dat voor ons bij een bepaalde voorstelling past. Zo komen we soms af met een foto die we passen bij het onderwerp en de sfeer van de voorstelling. Catapult gaat daar dan mee aan de slag en doet daar dingen mee die we zelf niet kunnen bedenken. Ze gaan aan de slag met onze input maar tillen het naar een hoger niveau.”

Robby Cleiren | Mede-oprichter – acteur, de Roovers spelen

Wat hebben we gedaan?

Design

  • Caligrafie
  • Print design

Ontwikkeling

  • Zeefdruk

Content

  • Beeldbewerking

Een plan? Een project?
Dan horen we het graag!

anton@catapult.be +32 (0)3 239 10 10