Website en identiteit voor het Belgisch paviljoen in Venetië

Services

  • Brand design
  • Web design
  • Print design

Catapult heeft een uitgebreid identiteitssysteem ontwikkeld voor het Belgisch paviljoen in Venetië. Sinds 1972 nemen de Vlaamse en Franse Gemeenschap afwisselend deel aan de Biënnale van Venetië, zowel voor de architectuur- als de kunstbiënnale.

Het Catapult-team werd gevraagd om de website van het Belgisch paviljoen volledig te herzien, uit te breiden met een archief van alle kunst- en architectuurtentoonstellingen en te voorzien van een nieuwe sectie voor het Young Curators Programme. Daarnaast heeft Catapult een reeks gedrukte ondersteunende materialen ontworpen die de nieuwe look & feel van de rebranding overbrengen.

www.belgianpavilion.be

  • Paviljoen+mensen
Feuilleton, Angel Vergara, 2011, Belgisch paviljoen op het 54ste Internationale Kunsttentoonstelling Biennale di Venezia (© Thierry Geoffroy)
  • BEL_DD_website_
  • BEL_B_Belgisch paviljoen_
  • BEL_B_Belgisch paviljoen_4
Uitbreiding van huisstijl en website

De Vlaamse overheid nam in 2013 het initiatief en vroeg Catapult om een huisstijl en website te ontwikkelen voor het Belgisch Paviljoen.

In 2022 kreeg Catapult de opdracht om de website van het Belgisch paviljoen volledig te herzien, te herontwerpen en een nieuwe huisstijl te ontwikkelen voor het Young Curators Programme. De wens was dat het Young Curators Programme zou aanvoelen als een onderdeel van het Belgisch paviljoen met een eigen visuele herkenbare identiteit.  

Het Young Curators Programme is een fellowshipprogramma dat kansen wil bieden aan opkomende, in België gevestigde, curatoren die werken in de context van Vlaanderen en de Fédération Wallonie-Bruxelles. De Fellows krijgen een mandaat van ongeveer twee maanden in Venetië. Van hen wordt verwacht dat ze onderzoek verrichten en ervaring opdoen door actief deel te nemen aan het leven van het Belgisch paviljoen op de Internationale Kunsttentoonstelling — La Biennale di Venezia.

  • BEL_21
Logo design

Het typografisch logo Belgian Pavilion wordt gecombineerd met twee eigentijds lettertypes — Adelle en Avenir — om de primaire uitdrukking van het merk te vormen. De afkorting van België ‘BEL’ staat in licht contrast met de rest van het woordbeeld Belgian Pavilion. ‘BEL’ staat in Adelle, de rest in Avenir.

De letters van het logo van het Young Curators Programme staan afwisselend in Adelle en Adelle sans. Deze schreef en schreefloze letters geven een dynamisch beeld en staan voor de fellows die steeds als duo’s worden opgeleid.

  • BEL_logo_YCP

“Het logo van het ‘Young Curators Programme’ wordt ondersteund met stilstaande of bewegende kleurverlopen in geel en rood, wat zorgt voor een dynamische identiteit.”

“Catapult voelt intuïtief aan waar we naartoe willen. Ze leven zich inhoudelijk in en zijn heel flexibel, ook wat betreft het verwerken van inhoud die door verschillende partners op verschillende wijzen aangeleverd wordt. De website werd herwerkt voor de Biënnale van 2022, maar kon terugvallen op een ontwerp uit 2013 dat nog steeds up-to-date is, ideaal voor een overheidswebsite.”

Stan Van Pelt, Departement Cultuur, Jeugd en Media

  • BELpav_affiche_YCP_2022
  • BELpav_affiche_YCP_2022
  • BEL_schermen_HP
  • BEL_schermen_HP2
  • BEL_schermen_HP3
  • BEL_schermen_HP4
  • BEL_Schermen_Website_lang
  • BEL_24
Padiglione Centrale, Giardini (© Francesco Galli, Courtesy La Biennale Di Venezia)
Wat hebben we gedaan?

Strategie

  • Merkstrategie

Design

  • Brand design
  • Logo design
  • Web design

Ontwikkeling

  • User interface design
  • User experience design
  • Front-end ontwikkeling
  • Back-end ontwikkeling

Een plan? Een project?
Dan horen we het graag!

anton@catapult.be +32 (0)3 239 10 10